Tuesday, September 29, 2009

Lama dan Baru

Tak banyak perabot baru dibeli semata-mata nak buat make-over untuk rumah baru kami. Perabot lama yang dibeli sejak bujang dan sejurus mendirikan rumahtangga, masih boleh diguna dan dijaga baik. Nak menambahkan stok cawan pinggan belum ada keperluan lagi. Ada berkotak-kotak hadiah perkahwinan yang belum dibuka, terima kasih kawan-kawan semua.

Kalau ada pun yang dibeli, set cawan dan teko ala-ala kedai kopitiam yang kami beli dari Nilai 3. Saya suka menghabiskan kopi sediaan isteri, dalam suasana cozy dan dikelilingi anak-anak. Masa berkualiti saya dengan keluarga amat terhad.

Bajet sebenarnya yang perlu kami atur. Tiada keperluan 'mendesak' untuk semuanya baru, lalu kami mencari idea untuk beri wajah baru untuk perabot lama. Pilihan kami ialah dua kerusi kayu yang lazim boleh dilihat di kedai-kedai kopi. Asalnya diletak di bangsal rumah atuk saya. Item kedua adalah rak pameran tiga aras milik mak mertua dan item ketiga pula meja study yang pernah diguna abang sulung isteri saya untuk kami jadikan meja konsol.

Kondisi kesemua item adalah 'terbiar' dan hampir dihumban ke dalam api. Sempat kami kidnap.

Berbekal kertas pasir yang kasar, kami mula gosok untuk tanggalkan cat lama dan kotoran lain. Untuk mendapat hasil gosok yang rata, dibalas pula dengan kertas pasir halus. Dicuci dengan air dan dijemur kering. Agak lama terbengkalai projek ini cuma sekitar Ramadhan sempat kami buat sentuhan akhir.

Menggunakan cat kilat warna Oak sapuan selapis diberi bahagian demi bahagian. Kerja halus dan rumit perlu bersabar, apatah lagi di bulan puasa. Dibiar kering dan sapuan kedua dioles rapi. Tak perasan saya, anak sulung kami yang turut membantu mengecat sisi kiri rak pameran silap percaturan. Izati menyapu dengan stroke yang betul, cuma 'teknik' yang sekejap kiri, kemudian atas memberi hasil sapuan tidak rata. Lenguh katanya... apapun, terima kasih kak long.

Hasilnya? Memuaskan hati, sekurangnya life span ditambah lagi 10 tahun. Abang long isteri saya, sempat berbisik dengan isterinya, Zureena baru-baru. "Eh! Ini meja study abang dulu...". Ha ha ha...no turning point ya! Kami sama-sama ketawa...

No comments:

Post a Comment