Tuesday, October 20, 2009

Atap Genting

Kih kih kih...

Tertawa aku mendengar cerita Azizi yang tak sependapat dengan Hanim berkait memilih warna atap genting. Suami memilih warna tanah liat manakala isteri berkenan tona warna gelap, seiras warna atap genting rumah kami, Black Charcoal. Alahai...telah kuharungi saat-saat indah itu...

Tak dinafikan warna gelap tersebut lebih menarik dan kurang jelas kesan lumut berdaki selepas satu tempoh lama.

Kalau dilihat trend pula, benar. Sebelah kanan plaza tol Lebuhraya Mines menuju Sri Kembangan, tak silap projek The Lake Fields mengadaptasi tona yang sama. Berhampiran lokasi rumah kami, ada 2-3 rumah banglo yang baru didirikan mirip warna atap gentingnya. Lebih nampak cantik jika palitan cat pada dinding luar menggunakan skima warna putih dan kelabu atau coklat. Macam rumah kami...ha ha ha...!

Akhirnya minggu lepas satu trelar berisi 4,000 keping atap genting jenama Premier warna pilihan Anim menyusur masuk lokasi projek. Dipunggah turun dan disusun menggunakan tangan dan tulang empat kerat, tiada forklift mahupun kren.

Kerja memasang rangka bumbung telah siap. Dan minggu ini dirancang dalam tempoh empat ke lima hari akan siap kerja menaikkan atap genting. Reka bentuk bumbung dengan hips yang minima mengurangkan kerja potong memotong atap genting sekaligus mempercepatkan kerja. Cabaran 'getir' menunggu dalam memotong atap genting pada ukuran lurus dan cantik membentuk alur longkang dibahagian bumbung.

Rabung atap, tak banyak cabarannya cuma perlu diplaster simen untuk mengukuh ikatan. Sementara itu, kepala tukang menyiapkan kerja menaik kayu papan pemanis dihujung cucur atap. Overhang berukuran standard 2' cukup untuk mengurang tempias air hujan ke dinding. Dan siling pada overhang juga mula dipasang pada cerunan atap.

Agak pantas dan cekap kali ini, komen saya pada tukang. Balas kepala tukang, "Saya ada kat sini setiap hari, budak-budak pun tak boleh mengelat". Teringat masa kerja membina rumah Mimi (kakak Hanim), akibat kepala tukang jarang berada di tapak projek, terlajak banyak hari dari jadual.

Itu saya tak hairan. Lebih kagum, atap genting cuma berbaki sekitar 20 puluh keping setelah siap dipasang dalam tempoh lima hari. Cekap betul kiraan Azizi. Lulusan Statistik UTM, kerja di Intel Penang.


1 comment:

  1. salam. 4000 pcs genting tu untuk saiz rumah brp keluasannya ye? saya punya rumah keluasan 36x78. brp agaknya anggaran genting 1x1 premier yg diperlukan?

    ReplyDelete