Tuesday, October 13, 2009

Rangka Bumbung

Progres rumah Hanim berjalan baik. Selesai kerja mengikat batu bata dan simen tetulang konkrit kering dan mengukuh kini tukang rumah bersedia membina rangka bumbung. Bertuahnya Azizi kali ini kerana mendapat bekalan kayu kayan terus dari kilang bertempat di Jasin dan ianya amat menjimatkan berbanding membeli dari kedai kayu kayan yang 'popular' di kawasan Duyong ini.

Kualiti, kuantiti dan saiz kayu yang tiada peluang untuk saya pilih ketika projek Bina Rumah Impian kami dahulu. Hanya menyaksikan saat-saat kayu yang telah dirawat dipunggah dari lori dan terus diukur, dipotong dan disusun serta dipaku membentuk rangka bumbung. Kayu yang bengkok dan mempunyai banyak 'mata' kayu diketepikan. Jangan berkompromi dalam kualiti, pesan bapa mertua saya.

Azizi membuat kiraan keperluan sebenar kayu kayan dan terus menempah. Sukar juga bagi beliau untuk membuat keputusan bentuk bumbung yang mahu dibina. Sempat saya racun dia untuk tiru saja bentuk bumbung Casa Bonda kami.

Dan hasilnya...

Ya! Ditiru hampir 90% termasuk sudut kecuraman, ketinggian paras rabung atap termasuk warna atap genting...'black charcoal'. Hips cuma ada dua bahagian sahaja, cukup untuk mengurangkan risiko atap bocor.

Royalti? Bayar kat Lela.

Penggunaan kayu dibuat sebaik mungkin dan kurang terbazir. Lebihan kayu selepas dipotong tidak dibuang terus dan digunakan untuk tongkat bumbung. Kayu penongkat mesti diberi keutamaan kerana beban yang digalas untuk hampir 4 ribu keping genting cukup berat. Jika tidak bumbung akan 'melendut' pada sudut tertentu dan ini mengurangkan ke'handsome'man bumbung nanti.

Kerja memasang rangka bumbung mengambil masa 6 hari termasuk untuk kayu 'kochai'.

No comments:

Post a Comment