Wednesday, October 14, 2009

Wakaf Buluh



Minggu sudah, ada saya pos karya nak bina wakaf tapi atas faktor bajet dan kos telah ditangguhkan.

Perjalanan Melaka - Ipoh dan kembali ke Melaka cukup lama. Layan blues sambil pandu Naza Ria edisi spesel warna Hijau Hyper Green buatan Julai 2004 versi Pekan-Pahang, cukup menyeronokkan. Anak-anak tidur, Lela pun tumpang semangkuk layan mata. Identiti aku kalau pandu mesti berkaca mata Ray-Ban. Brand lain tak nak, nak bagi free aku terima tapi akhirnya kat dalam glove box. Memilih untuk bergaya!

Bling bling bling...

Apa kata buat wakaf menggunakan bahan buluh? Pokok nipah untuk dibuat atap juga banyak di hujung kampung aku. Menarik idea ni...? Ermmm...

Tak salah layan blues ni. Bahan free, kena 'modal' ilmu sahaja. Jenis buluh memang banyak. Setahu aku ada buluh cina, buluh buat meriam, buluh buat lemang dan buluh kuning. Boleh jumpa semua tu dalam kampung aku.

Next? Apa caranya? Ha ha ha...tirulah. Ayoyo...aku pernah baca buku Copycat Marketing 101 tulisan Burke Hedges. Tak salah meniru untuk berjaya.

Ada 2 wakaf buluh display unit di depan Klinik Amal, Bukit Katil. Boleh tengok cara ikatan, potongan dan kerja halus lain. Ambik gambau banyak-banyak. Entah-entah, kat internet pun boleh jumpa artikel step-by-step for dummies. Ok kan?

Peralatan, insya Allah mencukupi. Parang, gergaji, apa lagi? Pita pengukur, pahat, sarung tangan dan ubat antiseptik. Jangan main-main dengan buluh, miang buluh kalau kena, tak tahan bro! Pernah luka 1 inci di ibu jari kiri pasal masa buat layang-layang di sekolah rendah dulu. Parut masih ada lagi.

Siapa nak buat? Ha! Yang ini dah tentu jawapnya sendiri yang mahu, sendiri kena bikinlah. Siapa pulak nak membantu? Anak-anak semua perempuan. Kena tunggu dapat anak lelaki lah jawapnya...tapi bila tu?

Puan Lela, any comment on this, my dear? Ermm...

Kredit Imej : buluh.com.my

No comments:

Post a Comment