Tuesday, October 6, 2009

Pendawaian

Projek Bina Rumah Impian milik ipar saya (Hanim dan suami, Azizi) yang cuti seminggu kerana berhari raya, semalam mula bersambung. Progresnya adalah telah siap diikat batu bata dinding dan cuma menunggu masa untuk dilepa simen. Namun, sebelum itu kerja memasang paip PVC berukuran diameter 3/4" untuk laluan pendawaian dan switch casing box perlu dibuat.

Ada juga kontraktor yang memilih untuk menyiapkan kerja plaster kemudian diikuti kerja pemasangan paip dengan menebuk semula dinding. Sesudah ditanam paip pada laluan yang ditebuk, dinding diplaster semula. Ada risiko tampalan kurang kemas jika pendekatan ini digunakan.

Sebagaimana rumah kami, rumah Hanim dirancang supaya 'meriah' dengan plug point dan switch. Ha! Tiru hakcipta tak terpelihara...

Kerja menebuk dinding menggunakan grinder bermata nipis. Ditanda dahulu lokasi laluan paip dari casing box pada dinding hinggalah mencecah atas tetulang konkrit. Saiz paip berdiameter 3/4" dipilih agar memudahkan wayar ditarik masuk/ keluar. Juga atas faktor keselamatan agar wayar dalam paip tidak terasak-asak dalam ruang yang cukup terhad itu.

Saya 'sakit telinga' bila Azizi beritahu, kerja pendawaian yang dikendalinya sendiri dibantu adik beliau telah menjimatkan belanja hampir RM6 ribu. Dua hari diperlukan untuk kerja tanam paip ini, 'kurus' sedikit biras saya yang 'kental' tu.

Tak pasti saya pendawaian dalaman rumah Hanim gunakan bekalan single phase atau triple phase. Perdebatan pro dan kontra untuk dua jenis bekalan masuk tenaga elektrik ini pernah saya alami ketika fasa kerja pendawaian ingin dimulakan.

Saya memang 'kureenggg' pengetahuan, jadi tertanya-tanya juga. Penjelasan ringkas oleh seorang pelanggan sekitar Januari 2008, menjadi asas untuk saya pilih single phase. Bapa mertua turut menyokong, tak ada beza katanya. Isteri saya? Syyytttt...dia suggest triple phase.

Yang tak best, tatkala petugas TNB datang ke rumah untuk memasang kotak meter. Soalannya simple "Kenapa tak buat triple phase? Lagi jimat bil bulanan...!" Ah sudah! Jangan bagi isteri aku dengar, jenuh nak explain. Eiiiihh!!!

1 comment:

  1. Kalau rumah banyak guna elektrik baru sesuai guna 3 phase..

    ReplyDelete