Tuesday, August 11, 2009

Bata Merah vs Bata Simen


Di blog Bina Rumah Impian ini saya cuba menyentuh setiap sudut dalam pembinaan sesebuah rumah berdasarkan pengalaman kami serta ulasan dari mereka yang berada dalam industri berkaitan.

Saya bukan seorang yang pakar, namun coretan yang bakal dikongsi diharap dapat membantu pengunjung blog ini.

Paling asas, pemilihan batu bata untuk dijadikan dinding rumah. Lazimnya di negara kita, bata merah dan bata simen menjadi pilihan. Ada berbagai jenis, kualiti dan saiz, dari yang padu sehinggalah berongga ditengah-tengahnya.

Kami ditunjukkan demo ringkas oleh kontraktor untuk membezakan ketahanan bata merah dan bata simen. Kedua-dua jenis bata, dilepas secara bebas pada ketinggian 8 kaki di atas permukaan simen konkrit.

Keputusannya, bata merah rata-ratanya meretak atau pecah berderai manakala bata simen kekal tidak terjejas. Tambahan lagi, bata simen lebih cepat kering apabila dilepa dengan simen sekaligus menjimatkan masa terutama bila berhadapan cuaca tidak menentu.

Dari segi harga, ya. Bata simen lebih murah. Bata simen juga lebih panjang 2 sentimeter berbanding bata merah. Memang nampak kecil, namun jika keperluan bahan binaan ini (untuk rumah saya contohnya) menghampiri 14 ribu butir...satu hal jugak tu!

No comments:

Post a Comment

Post a Comment