Monday, August 10, 2009

Biarpun Kecil


Memiliki rumah sendiri adalah impian semua pasangan yang telah berkahwin. Ramai juga yang mula memiliki hartanah sejak bujang lagi. Baru mulakan karier, nak bayar pinjaman pendidikan lagi, eh! Macam-macam...simpan aje hajat nak Bina Rumah Impian.

Saya sendiri, membuat keputusan membeli sebuah apartment di pinggir KL enam (6) bulan sebelum mendirikan rumahtangga. Sejak disiap dibina pada tahun 2002, unit apartment seluas 765 kaki/ segi (3R, 2B) disewa kepada pasangan muda dan kini pelajar universiti.

Ikut hati, memang hendak miliki landed property namun poket dan komitmen yang lain membatasinya. Alhamdulillah, pelaburan 10 tahun lalu kini hampir sepenuhnya dijelaskan, terima kasih KWSP menerusi skim (1) Pengeluaran Membeli Rumah dan (2) Pengeluaran Menyelesaikan Baki. Klik sini untuk artikel skim berkaitan.

Kata orang "rezeki anak-anak", tiga hari selepas kelahiran anak sulung kami saya menyertai bidaan lelongan rumah dan hurrayyyy! Rumah teres kos sederhana setingkat bersaiz 20 x 65, (3R, 2B) itu menjadi milik kami dengan bidaan RM52,650.00 di Taman Desa Molek, Melaka. Sempat mendiami rumah itu untuk 2 tahun, sebelum kami meneruskan agenda "Nomad" atas sebab tugas.

Teringat kata Abah dan Mak, "Biarpun kecil, asalkan hasil titik peluh kita sendiri.". Insya Allah, rezeki tetap ada.

No comments:

Post a Comment