Monday, August 24, 2009

Logik

Selamat Menyambut Ramadhan.

Tahun sudah selepas solat tarawikh, saya temui kawan yang baru sahaja selesai membuat kerja penambahan ruangan dapur beliau. Kediamannya bertempat di tengah Kuala Lumpur, sememangnya berhampiran dengan lokasi jualan bahan binaan dan aksesori - Jalan Ipoh.

Dalam keghairahan menyiapkan kerja-kerja renovation, beliau terlepas pandang. (Maaf, posting asal berakhir pada ayat ... terlepas pandang.).

"Adoiii! Apa pasai hang pasang lagu tu..." kawan saya mula bercerita. Asal Penang, itu pasal main 'putaq' lagu tu...

Ceritanya. Dalam bilik air, ada basin atau sinki saiz standard yang baru hendak dipasang. Kedudukan mangkuk tandas duduk, terletak ditengah-tengah ruang sebesar 6' x 4' manakala pancuran air dihujung bilik air. Hajatnya nak pasang basin tu berhadapan pintu masuk. Betul-betul berhadapan mangkuk tandas, ada outlet pipe. Kawan saya agak sibuk pada hari itu dan balik rumah sekitar 5 petang.

Alamak! Sudah menjerit kawan saya."Awat hang pasang betoi-betoi depan mangkuk tandas?". Jawab tukang, "Dekat sikit boss dengan water outlet." Ada sikit sahaja ruang untuk berjalan dicelah antara mangkuk tandas dan basin.

"Hang ubah esok. Hang pikiaq aku nak 'melabuq' sambil-sambil berus gigi ka? Baguih punya logik. Tak kisah la, nak boh stop cock atau tarik paip baru asalkan bukan depan mangkuk tandas." bebel kawan tu.

Cerita hampir sama juga berlaku di rumah lain. Paras lantai bilik air, tanpa disedari cuma rendah 0.5" dari ruang luar. Silap-silap boleh melimpah jika saliran keluar air tersumbat. Ada juga pancuran air yang betul-betul di hadapan pintu bilik air. Tempiaskan? Rosak pintu dan jenangnya. Ada juga basin yang dipasang cukup menghimpit ke dinding, silap-silap masa memberus gigi, siku tangan kita berlaga dengan dinding.

Rumah anda yang punya, anda tentukan.

"Don't break my heart!".

1 comment: