Tuesday, August 18, 2009

Ventilation

Banyak juga rujukan telah saya buat untuk memaksima aliran pengudaraan atau ventilation dalam rumah kami. Persekitaran yang nyaman, pasti mengikat rasa ingin meluangkan masa berhujung minggu di rumah sendiri.

Pernah tidak apabila kita pulang ke rumah terutama di waktu tengahari dan petang, terasa bahangnya apabila walaupun kipas terbuka ligat? Saya rasa, rata-rata pengunjung blog Bina Rumah Impian sependapat, terutama yang mendiami kawasan perumahan.

Senario tersebut dinamakan convection effect . Istilah ini, bukan saya cipta. Ada laman sesawang (lupa URL) berkongsi bahawa di Asia, kepanasan tinggi dan penggunaan bahan binaan seperti batu bata tanah liat menyumbang kesan bahang tersebut.

Kami tidak mampu untuk meletak penyaman udara di segenap ruang dalaman rumah, jadi pilihan yang ada ialah...cuba lakukannya secara semulajadi dengan kos yang minima!

Bagaimana?
Pilihan yang ada...
1. Tetingkap rumah.
2. Ketinggian siling dari lantai.
3. Lubang angin di dinding.
4. Lubang angin di siling.
5. Pasang Roof Turbine.
6. Kipas ventilation di siling dan di dinding.
7. Lanskap.

Kesannya?

Nyamannya...

Ya, mungkin dibantu oleh persekitaran rumah yang masih 'dihiasi' pokok-pokok getah dan tapak rumah di bawah lembah bukit, namun saya percaya pelan lantai dan aliran udara yang baik dalam rumah adalah penyumbang utamanya. Akan dikupas satu persatu.

No comments:

Post a Comment