Monday, August 31, 2009

Louvered Windows Part 1.


Dalam karya blog Bina Rumah Impian kali ini, saya akan berkongsi satu 'seni' dalam penentuan tetingkap rumah yang kita inginkan tapi pihak Home Minister kurang berkenan. Kena bentang logik, debat berdasarkan fakta dan akhirnya ... Sentuhan Listrik ku.

Louvered Windows. Itu bahasa omputeh...tak tahu pulak kalau namanya dalam bahasa kita. Tapi orang kampung saya panggil, tingkap Nako! Bila ditanya pada atuk saya, jawabnya ..."Entah, aku pun tak tahu!". Ha ha ha...!

Atuk - Hj. Jaafar Abu Bakar 'besday' pada hari Khamis ini, 3 Sept 2009. Dilahirkan pada tahun 1923, Kapten Kapal Kargo (Chief Officer) pencen pada 1978. Last salary withdrawn, RM6 ribu sebulan. Umak aiii...! Masih kuat ingatan, akhir-akhir ini kurang sihat atas faktor usia. Moga Atuk sihat kembali.

Saya memilih tetingkap kaca boleh laras, pertamanya kerana faktor keselamatan. Selamat? Tingkap jenis lain iaitu berdaun (material aluminium atau kayu) berbucu tajam di setiap penjuru. Kami ada 3 anak kecil. Alhamdulillah, ini belum kira anak-anak buah. Bucu tajam tingkap umpama 'jerat menunggu mangsa'. Kalau terkena, fuh!

Kedua, atas alasan privasi. Rasa kurang selesa kalau orang di luar boleh lihat penghuni dalam rumah? Tingkap Nako, dilaras pada dua peringkat. Bawah tutup, atas boleh bukak lagi. Berangin bro!

Kaca berpasir yang sinonim dengan tingkap Nako, memberi 'markah' tambahan. Kalau tingkap aluminium, lazimnya menggunakan tinted glass namun awas! Boleh nampak ke dalam terutama diwaktu malam. Dah nak berlangsir pulak.

Paling akhir, kerana syncronize dengan design rumah. Bentuk rumah kami, ada unsur-unsur kolonial. Tambah cantik, kalau dapat kaca tingkap warna hijau kebiruan. Jangan risau, boleh cari walaupun kuantiti yang banyak!

Sebelum tutup perdebatan, saya membuat ayat penggulungan. Bunyinya..."Takpe la, untuk bahagian lain dalam soal buat rumah ini, you buatlah pilihan. Tapi bab tingkap, bagilah saya peluang. Ok?." tanya saya sambil jari telunjuk kanan menekan suiz lampu kamar tidur kami.

"Okey, tapi lap tingkap nanti, awak yang buat..." jawap ringkas tapi cukup 'difahami'.

Kredit Imej : www.breezway.com

No comments:

Post a Comment