Wednesday, August 19, 2009

Rangka Bumbung


Rakan kami yang muda belia (macam kami he he he), sedang ligat dalam Bina Rumah Impian. Sedang enak bersarapan selepas menghantar anak masing-masing ke kelas tuisyen awal Julai lalu, isteri rakan saya (Puan Hajah) menimbulkan pertanyaan berikut :

"Mana bagus? Rangka kayu atau besi untuk bumbung?" tanya beliau sambil saya memandang-mandang wajah isteri yang leka melayan anak kecil kami.

Kukuh atau tidak, risiko anai-anai, faktor panas sejuk cuaca (besi boleh mengembang bila cuaca panas melampau) dan kos? Amboi! Bertubi-tubi, laksana kami ini kontraktor yang bertauliah...

Perlu ambil tahu, dua (2) keping atap genting aje beratnya mencecah 1kg! Anai-anai 'tak lalu' nak gigit besi. Kalau rangka besi dipilih, memanglah sesuai tapi kata Puan Hajah (yang tak kisah sangat pasal kos) itu lagi, rangka bumbung besi yang pernah dilihat tidak sekukuh mana. Aduh!

Cuba rujuk lukisan struktur dari Jurutera Binaan, yang wajib ada pada Pelan yang dikemuka kepada Majlis Tempatan. Itulah jawapan (alasan sebenarnya...) yang paling 'mujarab'. Fuh!

Berkongsi rupa bumbung rumah kami yang berbentuk 'A', pada kecerunan 30% memerlukan kayu tongkat menegak yang cukup tinggi. Lagi banyak kayu, maka ongkosnya pun serupa.

Selesai sarapan, kami dijemput ke tapak projek.

Omak aiiii...keluasan binaan 3,800 kps. Minggu lepas, apabila kebetulan lalu di lokasi sama, rangka kayu dipilih oleh Puan Hajah. Memang orangnya, plenty of $$$.

Nota : Kredit imej dari Lafarge Malaysia.

No comments:

Post a Comment