Thursday, August 13, 2009

Cerucuk


Kerja penanaman cerucuk memerlukan pengetahuan, pengalaman dan justifikasi yang tepat. Adalah penting pihak Kontraktor mengetahui asal usul tapak pembinaan. Tanah sawah atau berpaya yang ditambak, bukit yang diratakan ataupun bekas lombong.

Ini menentukan kesesuaian penggunaan kayu bakau atau batang konkrit untuk menanam cerucuk atau piling. Perlu atau tidak pada saya, ianya WAJIB!

Ketahanan struktur rumah, bergantung pada asasnya. Rumah banglo dua tingkat atau setingkat, tak sama kedalamannya. Pergerakkan tanah, walaupun tidak ketara namun dalam jangkamasa panjang siapa yang tahu? Keselamatan isi rumah, tiada kompromi dalam Bina Rumah Impian!

Rumah kami menggunakan kayu bakau untuk kerja cerucuk. Ada 36 lubang, setiap satu mengandungi 12 batang kayu bakau bersaiz 3"-4" diameter sepanjang 10 kaki setiap satu. Kedudukan lubang lazimnya dibuat disudut atau penjuru dinding di mana tiang rasuk atau beam akan didirikan.

Sebelum itu, lubang sebesar 3' x 3' dikorek pada kedalaman 4 kaki. Batang kayu bakau dihentam ke dalam tanah secara menegak menggunakan jentera hingga separas permukaan dalam lubang-lubang yang dikorek.

Tukang rumah kini sedia meletak 'tapak gajah' di atas pancang-pancang kayu bakau yang tertanam. Tapak gajah merupakan susunan batang-batang BRC yang diikat kawat, dibentuk segiempat sama bersaiz 2.5' x 2.5' berfungsi 'mengcengkam' kombinasi struktur yang dikenali sebagai footing. Acuan untuk footing diletak atas tapak gajah, yang kemudianya satu lagi ikatan batang-batang BRC sepanjang 6' akan diletak menegak di dalamnya dan kemudian diisi bancuhan konkrit serta dibiar mengering.

No comments:

Post a Comment