Friday, August 21, 2009

Makhluk Perosak


Sebelum kerja penanaman cerucuk bermula, pihak Kontraktor lazimnya melakukan rawatan pencegahan anai-anai pada tapak rumah. Ada yang menggunakan racun perosak, menabur serbuk kapur dan diesel di atas tanah dan macam-macam teknik lagi.

Namun ini tidak menjamin 100% bahawa makhluk perosak menjauhi kediaman anda. Emmm...macam ayat iklan syarikat fumigation! Sekali rawatan, dijangka mampu menghalau anai-anai, lipas, semut merah dan hitam bagi tempoh 4 ke 5 tahun bergantung jenis racun yang digunakan.

Ini idea yang dikongsi oleh seorang usahawan Ikan Bakar terkenal berdekatan rumah kami dalam merawat makhluk perosak khususnya anai-anai. Selepas selesai kerja memasang beam lantai, kenalpasti lokasi untuk diletak rangkaian batang paip PVC berukuran 1 inci diameter yang telah ditebuk lubang-lubang kecil. Punca-punca rangkaian paip perlu diletak ditepi dinding sebelah luar rumah.

Apabila ingin membuat rawatan anai-anai, pihak penyedia khidmat cuma perlu masukkan racun pada punca-punca lubang dan 'menembak' dengan pump jet. Menerusi lubang-lubang kecil di batang paip, racun akan meresap masuk ke dalam tanah. Tutup punca lubang dengan penutup getah bagi mengelak tersumbat atau menjadi rumah kepada serangga lain.

Baru-baru ini, saya cuba mendapatkan nasihat dari syarikat fumigation Bumiputera di Duyong. Jika dahulu teknik menggerudi lantai dan dinding dalam rumah digunakan, pilihan kini hanya sekadar menggerudi lubang di luar rumah. Fuh! Selamat lantai rumah kami...Penyemburan pula mampu menghalau semut dan serangga yang menjadi makanan cicak. Cicak pun satu masalah besar!

Harga? Bermula dari $500 mengikut keluasan rumah. Hubungi kami untuk maklumat lanjut...ha ha ha komisen masyukkk...Gurau aje!

No comments:

Post a Comment