Wednesday, August 26, 2009

Bajet


Perancangan untuk Bina Rumah Idaman kami, bermula akhir tahun 2006. Masih ingat isteri saya mendesak (cara halus melalui anak-anak) pada ketika itu untuk mula membina. Eh! 1001 alasan saya berikan, rupanya ada hikmah disebalik 'keselambaan' selama ini. Pada awal 2008 tapak rumah tersebut rupa-rupanya telah tersenarai didalam Pelan Rancangan Malaysia Ke Sepuluh, iaitu pengambilan untuk tambahan sekolah rendah sedia ada.

Tersenyum sinis saya seketika.

Ya betul, membina rumah adalah satu pelaburan yang dibuat sekali dalam seumur hidup bagi kebanyakkan orang. Soal untuk membuat yang terbaik, namun akhirnya 'tergelincir' kadang-kadang tidak dapat kita elakkan.

Ada dikalangan kita yang mampu, untuk melabur sehabisnya. Juga yang kurang mampu, binalah mengikut fasa kecil-kecilan dan membuat renovation apabila kedudukan kewangan mula 'pulih'. Sukar menjangka harga bahan mentah binaan menyebabkan mungkin apa yang diidamkan, secara rasional dipendamkan.

Apa yang penting, pastikan ada SIMPANAN pada akhir pembinaan untuk tujuan kecemasan peribadi.

Walaupun rumah siap dibina, ada lagi perbelanjaan terutama aksesori dan kelengkapan misalnya. Mungkin Kontraktor anda telah menetapkan spesifikasi aksesori dan kelengkapan (jika termasuk dalam kontrak perjanjian). Anda boleh minta untuk upgrade (jika mampu) atau downgrade berseuaian bajet atau aliran tunai anda.

Saya memilih untuk upgrade (dengan tambahan bayaran) jenis cat dinding dalam dan luar, jenis dan saiz jubin lantai dan dinding. Untuk keselamatan, saya dapatkan set kunci rumah dan bilik yang lasak. Kelengkapan hood & hub di dapur, lampu, kipas termasuk penyaman udara, dibeli secara berperingkat.

Kabinet dapur, grill. Eh! Ada lagi...langsir dan rail, cangkuk & penyangkuk, kepala paip...ya...sanggup ke IKEA! IKEA menjadi tempat saya menceduk idea, ada saja kesempatan singgah makan di kafe cari kek DAIM. Nyum...nyum...nyum...(eh! puasa la..)

Alhamdulillah, tak semua barang baru. Ada yang dibeli sejak kami bujang lagi atau sejurus lepas mendiri rumahtangga. Senarai untuk membeli belum habis lagi, "Last one!" kata isteri saya. Meja makan 10 tempat duduk dan kabinet pantry atau dapur kering. Oh ada lagi, workstation untuk dapur basah. Last, katanya tapi masih berjela-jela.

Takpe la, bajet dia! Saya tukang genapkan bayaran yang hujung-hujung tu...

Kredit Imej : www.superstock.com

No comments:

Post a Comment