Thursday, August 20, 2009

Plug Point



Kesempatan melihat rumah bungalow dua tingkat sekitar Julai 2007, milik pelanggan saya di Ozana Resort, Melaka memberi lonjakan inspirasi dalam merancang Bina Rumah Impian.

Tuan punya, Haji Abu cukup hebat dengan idea lantaran kerap berada di luar negara atas urusan tugas. Jauh perjalanan, luas pengetahuan! Hebat rumahnya, tak tahu nak gambarkan apatah lagi lokasi rumah berjiran dengan kediaman rasmi KM Melaka.

Paling saya tertarik adalah plug point yang boleh dilihat disana sini di luar rumah. Logiknya, memudahkan kalau-kalau nak pasang alatan atau perkakas elektrik mudah alih seperti vacuum cleaner, kipas berdiri, charger handphone, water pump jet dan seumpamanya.

Tak perlu menggunakan wayar atau kabel penyambung yang berselirat sepanjang-panjangnya! Sesuai dengan'kerajinan' saya menggunakan vacuum cleaner untuk menyedut habuk atas lantai dan kabin motokar.

Pesanan Haji Abu, pandai-pandailah anggar kedudukan sesuai plug point, tinggi separas lutut atau separas bahu segalanya mengikut kegunaan. Contohnya di ruang keluarga atau tamu, lebih sesuai di kedudukan paras lutut untuk 'menyorok' kabel alat pandang dengar. Di dapur, sesuaikan dengan ketinggian kabinet dapur. Risiko percikan air hujan dan anak kecil yang bermain lubang plug point tanpa penutup keselamatan WAJIB diambilkira.

Dan baru-baru ini ketika mengadakan majlis keramaian di rumah, saya akui betapa praktikalnya idea Haji Abu. Kadang-kadang, kita tak perasan perkara sekecil ini. Terima kasih!

1 comment: