Friday, September 25, 2009

Lanskap

Kerja melengkap lanskap rumah kami, agak perlahan. Sekadar menyusun pasu-pasu tanaman berbunga dan berdaun, diletak atas slab concrete berukuran 2' x 2' disekeliling rumah. Kaku, ikut permerhatian kami.

Rumput jenis philiphine grass berharga RM1.70 sekeping (ukuran 1' x 2') dipilih. Tiada pengetahuan asas, saya beli sekitar awal Ogos lalu tanpa mengetahui rumput jenis ini perlukan kawasan teduh untuk hidup subur. Ketika dipunggah, saya perasan ada sekeping dua rumput yang ada serangga perosak anai-anai terlekat dibahagian bawah plastik hitam. Diabaikan kerana memikir hanya sedikit saja, tiada mudaratnya.

Hari berlalu. Mungkin disebab cuaca kering dan panas, hampir 20% rumput yang dibeli telah kering dan mati. Isteri saya perasan sebahagian besar kepingan rumput telah menipis kuantiti tanah diratah koloni anai-anai dan jelas apabila plastik hitam ditanggalkan. Cepat-cepat kami asing, racun dan buang bimbang menjadi barah kepada rumput lain.

Awal Ramadhan, dengan sedikit masa terluang pada waktu pagi saya buka langkah menanam rumput yang dibeli dari Sungai Buluh. Ada berjenis rumput lain antara pearl grass, japanesse grass dll. Panduan dari satu laman web kami jadikan pedoman untuk mula menanam rumput.

Tapak dibersihkan dari batu besar, ketulan simen yang kering dan akar rumput-rampai. Ukuran, susunan bata merah yang separas slab concrete. Kombinasi pasir-60%, tanah merah-30% dan hitam-10% (yang boleh dibeli di nurseri) kemudian diisi dan dijirus dengan air untuk dipadatkan. Kepingan rumput ditanggalkan dari plastik hitam, disusun rapat-rapat, tabur baja, siram air dan viola! Lepas ni siram, baja dan cabut rumput 'pengacau'.

Syukur sekurang-kurangnya, telah bermula projek ini. Idam isteri saya hendak dibuat lanskap cantik dicourtyard bersebelahan meja kopi favourite spot kami sekeluarga. Nanti dulu Puan, one by one. Kontraktor yang sedang menyiapkan rumah kakak ipar pula tiap-tiap minggu 'mencucuk' bertanya-tanya, bila saya nak mula projek water feature.

Pulang beraya di rumah abang ipar sebentar tadi, dah timbul pula hajat nak menanam pulak tumbuhan beraroma dan teduh. Pokok cempaka, melati, kemunting, pulai, kenanga dan tembusu. Tanaman herba dan ulam sayuran seperti serai, limau purut, daun kari, pegaga, kesum, cekur, cili, pandan, bunga kantan, belimbing, misai kucing, tujuh jarum, mas cotek, temu lawak...tettttt...! Buzzer dah berbunyi.

Tak mustahil!

No comments:

Post a Comment