Tuesday, September 22, 2009

Ruang Dapur



Rumah dulu-dulu (dibaca dolu-dolu) ruang dapurnya cukuplah 'bahagia'. Menjadi pusat aktiviti keluarga dan juga tumpuan kaum ibu jika datang bertandang. Apatah lagi dihari keramaian atau majlis kenduri yang ketika itu cukup kuat dengan semangat kejiranan serta bergotong royong.

Cukup praktik susun atur ruang dapur. Para-para dimana alatan memasak dan pinggan mangkuk diletak untuk pengeringan semulajadi; ruang courtyard pun ada. Mudah untuk kerja menyedia bahan basah masakan dan mengemas setelah selesai. Aspek pengudaraan dan pencahayaan juga cukup baik.

Elemen-elemen di atas, cuba digunapakai oleh kami dalam Bina Rumah Impian. Syukur, ada secubit memori hasil menjadi 'pengiring' nenek dan emak berkunjung rumah tradisi saudara-mara sekampung. Kepada pengunjung yang tak pernah merasa, jom ke Taman Mini Malaysia.

Rumah kami mempunyai dapur basah berukuran 10' x 8'. "Kecikla... tak selesa nak bergerak." keluh isteri saya. Idam-idam nak letak island ditengah ruang dapur, kabinet usah ceritalah. Nak isi pinggan mangkuk, periuk belanga lagi cawan dan gelas. Amboi! Itu macam, tak cukup bajet kita.

Pujuk-pujuk, ada alternatif ruang courtyard berukuran 21' x 12'. Ha! Nak 'bersilat' pun cukup. Barang dan peralatan yang amat jarang digunakan, simpan aje di setor. Ada ruang lagi (jika ada bajet sebenarnya) nak bina ruang pantry atau dapur kering, untuk support ruang dapur basah.

Kata Chef Wan, buat ape buat ruang dapur sebesar alam dan belanja peralatan cecah puluh ribu , tapi ke dapur liat pulak. Ehem...ehem... Tetapi tidak isteri ku, "The best coffee maker in the world!" Not only coffee la...anything, just name it!

Tak percaya? Meh la jemput ke rumah kami.

No comments:

Post a Comment