Wednesday, September 30, 2009

D.I.Y


Arwah Atuk saya sebelah abah, seorang tukang rumah dan bekerja kampung. Kata arwah nenek, rumah tua yang mereka diami itu hasil tangan arwah atuk. Tak pula saya ketahui kenapa tiada seorangpun adik beradik abah yang warisi kemahiran arwah. Sedikit mengalir agaknya kemahiran tangan kepada abang sulong saya. Namun tidak kepada saya. Ha ha ha...tangan bangku kot.

Apabila dah punyai rumah sendiri sejak tahun 2001, saya tak boleh elak untuk sendiri pasang rel langsir, bingkai gambar, penyangkut itu, pemegang ini, rak, para, soket kuasa elektrik, kepala paip dan 1001 aksesori dalam dan luar rumah.

Kagum melihat abang sulung isteri saya, dalam sibuk bertugas sebagai pendidik punya masa untuk manfaat kemahiran tangan. Selain mengecat rumah, lanskap, pergola dan wakaf mendapat sentuhan Cikgu Azman.

Untuk berperang, perlu ada senjata. Ada senjata, hendak peluru pula. Belum tentu boleh bertempur kalau tiada keberanian. Tak mungkin menang kalau tiada strategi. Jangan bergantung pada nasib sahaja. Falsafah la pulak

Begitu juga kalau nak buat projek bertukang Anda-Buat-Sendiri atau Do It Yourself (DIY). Mulakan dengan toolbox. Biarlah besar, lagi senang dan teratur alatan anda. Tukul besi lawannya paku kayu berbagai saiz . Impact drill dah ada? Mata drill simpan stok untuk permukaan kayu, jubin dan besi. Wall plug pun banyak saiz dan jenis. Gergaji pun ada macam-macam untuk potong kayu ada, kerat besi pun kena ada. Yang operate guna elektrik kalau nak beli, lagi bagus.

Skru driver ada ke? Kepala leper atau berbunga cuma omputih sebut mata philip. Dapat yang jenis bermagnet pun kira bonus. Plier, test pen dan cable cutter. Spanner serta skru pelbagai saiz kena beli banyak. Bermacam kegunaannya nanti. Sebelum lupa, pita pengukur. Timbang air. Kalau ada pembaris panjang, elok juga simpan satu. 'Pinjam' pensil sekolah anak kita, buat untuk tanda itu dan ini.

Untuk berkebun. Cangkul, pongkis, sabit, parang, gunting dahan dan kereta sorong. Hos getah dan pancur nozel. Kenali saiz outlet dan inlet pipe, elbow, t-joint. Tape putih. Kalau dah expert sangat, grass cutter beli la satu. Water pump jet untuk cuci kereta dan longkang. Tong meracun? Ada berani?

Kalau orang perempuan sibuk untuk membesar dan melengkapkan dapur maka tak salah kaum Adam menghabiskan $$ untuk setor dan perkakasan. Tapi, jangan pula dibeli kemudian rosak. Rosak kerana tak digunakan, maka ini boleh mendatangkan marah!!! Sediakan aje telinga...

No comments:

Post a Comment